Alla inlägg den 11 juli 2008

Av Cecilia - 11 juli 2008 08:51


Träning!


Igår var vi åter igen utanför Nybro och tränade jakt!

Det var det vanliga trevliga gänget. dvs

Fia med Vega, Andreas med Elsa, Carolin med killarna Atlas och Simson,

Jag med Blossom och Smilla, Carina med Maja (Ebba var oxs med och tittade på) Tomas var med med Casye ( eller var det Casye med Tomas?)

Sedan hade vi Kajsa med oss som dummis kastar och sällskaps killen Melker.

Jag har nog aldrig varit med om en snabbar kastare en Kajsa, Hon kastade en dubbelmark till Blossom på samma tid som en normal kastare hinner kasta en enkelmmarkering! Vilken svung hon måste ha i armarna!


Vi tränade vatten dirr, markering och avslutade sedan med ett sök med vilt. Även denna gången gick alla väldigt bra.  Även om Casye trodde att man kan göra lite som man vill med husse! Typisk tikar att ta chansen att göra lite som man behagar och har lust till!


Sedan bjöd Fia oss på underbara varma mackor, jag bara älskar varma mackor. Det blev rätt sent innan vi tog oss i kragen för att åka hem. Jag undrar om Andreas som också skulle upp vid 3-hlav 4 tiden var lika trött som jag? Jag trodde inte att jag skulle komma upp ur sängen. Men det gick till slut.....(tänkte först bara mjölka varannan ko.....

Men det var värt det, för vad trevligt vi hade de igår. (vilket vi nästan alltid har).


 KOR

Vi har upptäckt lite då och då att vissa kor inte har någon mjölk i ljuvret när det är dax att mjölka dem. Lite olika kor och det kan vara både morgon och kvällsmjölket.

Men idag fick mysteriumet sin upplösning!

Vi åkte efter morgon mjölket ner till sjömarken för att ta hem en ko som ska kalva här framöver. När vi sedan släppte in den kon till de andra korna, upptäckte vi vad som stjäl våran mjölk...

Jo, vi har ju en Jersy stut(stut = tjur med borttagna testiklar) som går hos korna för att påvisa vilka kor som är brunstiga.

Det är han som snor mjölken!!!!

Han stog och suttade med ett stort mjölkskum runt munnen och NJÖT!

Så ikväll får han lämna korna och åka tillbaka till de andra stutarna på sommar betet. Så var denna saga all.


Livet på landet är rätt kul!

Cilla

Detta är ÅSK-ROS. Hon föddes 8/7  Far: Topholm

Så har "Ölands störasta Jersy besättning "utökats med ännu en kviga!



Ovido - Quiz & Flashcards