Alla inlägg under februari 2009

Av Cecilia - 28 februari 2009 18:54

Hej och hå vad veckorna går!!!!


Måndags kvällen var vigd åt samonella informationsmöte i Stenåsa.
Ett bra möte, men när ansvariga från jordbruksverket pratar om samonellan så låter det som en lite baggatel....
Men på gårdarna  kan faktiskt samonellan vara det som gör att bönder lägger av. Jag hörde en siffra på att sanera en besättning på 60kor kostar 6 miljoner kr. Av det får man (om man är med i statens samonella program) 70% minus åldersavdrag m.m så det lär kosta den enskilda bonden stora pengar!!!!!
Jag måste medge att jag drömmer mardrömar om samonellan och jag vet flera bönder som mår super dåligt av samonella hotet.
Bakgrunden till att vi har sådan samonella skräck på Öland är att jordbruksverket ska göra ett försök på öland med att ta mjölkprov och titta om antikroppar mot samonella. Slår detta försöket väl ut så kommer man regelbundet ta mjölkprov i hela sverige. Hit med losec!!!!!!


I tisdags var det dags för våra djur att blåtungvaccineras.
Det gick i stort sätt bra, men en amkalv ville inte vara fången inanför grindar, så han mejade ner både grindar, rundbalar och folk.
Men som tur var så verkade inget stressa den killen som vaccinerde.......
Så spruta två ska de ha den 17 mars, samma sak igen och två år till.
Kan inte alls förstå jordbruksverket som inte vill delegera ut jobbet till bönderna, men visst då skulle väl vissa smita ifrån och vi skulle inte ha någon möjlighet att utrota blåtungan . Minst 80% av djuren måste bli vacc. för att sjukdomen ska bli utrotad.  Ge mig en dubbel Losec!!!!


I morgon dra Straight Flush klanen till Moheda på utställning!!!
Vi hoppas ju på stor slam :)) själv hoppas jag att jag slipper att få en 2:a pris!
Carina är en pärla som tog sig tid att trimma både Y och B.
Yade blev en så snygg herre när han blev utställningstrimad!
Han blev liksom vuxen!!


Just nu är gubben och hämtar ut sin nummerlapp till vasaloppet i sälen!
En i vasaloppsgänget fick lämna in walk over pga av skada, synd, så nu är de bara tre!!
Så hoppas att gubben flyger fram i spåret efter att laddat med pasta och vitago den senaste veckan. Jag håller tummarna!!! (en etapp vinst skulle ju inte vara dumt. )


Pernilla har fest här hemma ikväll, Yade har Jaffa på party här i kväll och jag Elina och Martin är förpassade till vårat sovrum för att inte vara ivägen (läs pinsamma) på festen!


Go kväll


// Cilla

Av Cecilia - 24 februari 2009 13:15

Oj vad tiden går!!!


Vilken tränings helg vi har haft.
Carina hade bjudit ner Birgita SW till att hålla kurs med oss "gamlingar",  Fia, Tobbe, jag, Carina ,Carolin (utan hund) och en utböling dvs Ebbas festman Noel med matte Birgitta.
Vi körde markeringar och dirr på lördagen och endast dirr på söndagen.Övningarna flöt på i ett jämnt tempo då det otroliga var att alla hundarna gick bra. Ingen fastnade på någon övning, det var bara stäckor och störningar som var olika, annars körde vi samma saker.


Den där Vega ... struntar totalt i om det är Nybörjare eller Elit övning, hon bara jobbar på. Vilken otrolig liten hund hon är .....Fan hittar just nu inget negativt med henne, något måste det ju vara som är fel på henne ...nä, tusan hittar fortfarande inget!!!!
OBS hon är Yades halvsyster om någon missat det !!!!


Maja......ja, du Carina vilket super stall av Elit hundar du nu har.......
Jag tar tillbaka allt jag någonsin sagt om att jag tycker Maja inte är speciell, för jag är tagen efter hennes jobb i helgen...och då är hon helt otränad efter att hon varit mamma ledig .(Yades mamma.) Vilken tur att ingen ville ha Yade.....tänk om jag hade missat denna chansen...


Wilson....Nu får de se upp på kommande Wt och prov......Roligt att få se Wilson i sitt gamla jag och frågan är om han inte är bättre än någonsin!!!!!
Kul sträckor ni jobbade på, kanske skicka från månen nästra gång!!!! ;)


Carolin..nu får du verkligen hjälpa oss att komma ihåg allt vi fick inpräntat i oss,kan tänka mig att du nu har varit ute med dina egna hundar och praktiserat helgens tips och ideer!!


Det var roligt att  åter igen få se Noel i arbete. Han utvecklas väldigt trevligt i sitt arbete just nu.
Förstår att ni är nyfikna på hur
Ebba /Noel barnen kommer att bli...spännande...spännande!!!


Här kommer nu ett tungt erkännande....
Jag har blivit otrogen.........
Jag säger bara Will, Chips och ägg ätaren Will....Vilken hund!!!!!!!!
Vilket ekipage Birgitta och Will är tillsammans, jag förstår verkligen dem som köper Will avkommor, man bli bländad av denna hund, han är verkligen något i häst-väg.
Birgitta (Tack för denna super helg)är verkligen en bra men väldigt krävande instruktör, vilket gav en otrolig utdelning i helgen.
Ibland behöver man bli tagen i örat, även om det svider till lite, men jäkla vad man sedan tänker till. ;)
Birgitta lärde mig också hur den svenska festen ska organiseras, (behövs om man ska hinna med allt på en kväll!!) och leken tre var en höjdare.......
Tack Carina och Tomas (även om Tomas fått mig av någon konstig anledning att slänga ut alla mator i huset!!) för mat, dryck ,träning m.m


Tack hela gänget!!!!


//Cilla

Av Cecilia - 15 februari 2009 08:25

Ännu en dag i mitt liv!2009-02-15 07:55 

Igår åkte Blossom och jag till Gislaved för att sätta den där sketna 1:a priset i lyd klass 3.


Träningarna har gott bra , och jag var säker på att det skulle vara väl inom räckhåll....
Men skii fick jag.
Det började redan strula på platsen då Blossom som bruka ligga så bra , lade sig platt på sidan, vilket  domaren  inte gillade.
Men jag höll modet uppe...värre blev det på fritt följ...fröken fis förnämn ville inte trampå på spånet som var utlagt  som markeringar. Blev lite lätt upprörd över B. Men sedan höll jag på att strypa kräket (kärt barn har många namn...)
Hon kunde ju nämlingen inte gå in i skicke rutan..det var ju spån runt den....
Ja , jag ska träna med spån...jo, hon har sett spån innan (hela j-v gården hemma är ju full med det just nu) nä, vi tävlar inte för att publiken ska skratta så det håller på att kissa ner sig..vi vill VINNA!!!!!!
ÄH...Vi glömmer den tävlingen nu och tränar på..men jag måste säga att hon gjorde en sådan snygg fjär, det var nog hennes bästa någonsin!!


På vägen hem stannade jag till i Nybro där Carina, Fia och Andreas tränade jakt.
Jag var inte så sugen att träna då jag var besviken på både hund och mig själv..men några dirr skick blev det . Blossom gick ganska bra med hjälp av Fia som seckunderade mig med sin pipa då jag inte hade min med mig.
Andreas kastade ett par markeringar åt Yade vilket han snabbt hittade, min han sprang ju narturligtvis till Andreas istället för till mig med dem......Yade den stora svikaren!
Sedan  fick Yade gå på en dirr, vilket inte gick bra alls då han låste sig på sök i fel område...Hm, lite att  klura på.
Carinas två godingar gick underbart bra...man ryser när man ser dem jobba!!!!!


Efteråt bjöd Andreas på fika..semla..hur gott är inte det!!!! Tack!
Han är ju så huslig numera ;)



Detta är våran mjölktank, precis innan nästa omgång mjölk kom från mjölkmaskinerna...då rann det vita guldet över!!!!! Härlig känsla.....
Det var 3400l i tanken från 50 kor vilket ger 34l per ko och dygn, det mesta vi någonsin har haft!!!!! Kul, synd bra att det är dåligt betalt för mjölken, blir inte så mycket över i lön just nu.Idag var det-16 grader när jag klev upp ur sängen vid 3:30. Blossom älskar  att gräva i snön, precis sjötokig bli hon om man frågar vad den är förnågonstans...värken hon eller jag vet vad hon letar efter men kul har vi.....


Heja Nonne!!!


Eftersom det inte gick så som han hade tänkt sig på förra skidtävlingen (sidade upp sig en grupp till Vasaloppet,han vill upp en grupp till) så åkte han och Örjan iväg till Nässjö nu på morgonen för ett nytt försök!!!
Hoppas att vallningen blev den rätta och styrkan finns i kroppen......
Lycka till Älskling!


Har ni läst flattklubbens tidning Chamören ?


Rolig läsning då Andreas och Elsa slog till rejält i Vpr listorna:


Mardis Minne: 1:a plac.
Bonnie´s VP: 1:a plac.
Årets Jaktflat: 2:a plac.
Lady Trofén: 3:e plac
Årets Flat: 4:e plac.
Winstons Allroudpris: 8:e plac.


Tobbe och Wilson
Årets Jaktflat: 7:e plac
Bonnie´s VP :5:e plac
Winstons Allroudpris:11:e plac
I Buff`s spår :9:e plac

Carina och Ebba
Årets Jaktflat: 9:e plac


Jag och Blossom
Årets Jaktflat: 10:e plac
Bonnie´s VP: 11:e plac


GRATTIS HELA GÄNGET!!!!!!!!!!


Jag tor inte jag har smält 2008 ännu!!!!


Nä, nu är det dags att plocka fram damsugan och börja motionera den stackaren!


Kram Cilla

Av Cecilia - 1 februari 2009 18:35

Missade ju gårdagens jakträning med gänget...blä och ush att man ska behöva jobba ibland, och dessutom vara en god mor (något som verkligen inte ligger för mig).

Men jag tog igen det hela med råga då jag var med på Y-kullens valpträning idag. Så jäkla trevligt det var att se Yades syskon.
Vi var 7 valpar, Carina med  Jacksson & Yava, Petra med Yazza, Kristina med Kajsa, Jenny med Nemo,  Jag och Yade och så var lilla Kiwi med en stund på slutet.

Dessa små valpar imponerar stort på mig, liksom deras ägare! Carina förklarar som vanlig väl övningarna, varför vi gör dem och vad de ska bli i slut änden.
 Alla tar det så lungt och tänker verkligen igenom vad vi håller på med. Inga stressade övningar, utan väl avvägda övningar som bygger på motivation och lek.
Kent! Du skulle vara så stolt över dessa valpar om du hade varit där idag, hoppas att du kan komma ner och få träffa dem till sommaren.
Yade ville inte redigt vara till hundra procent lugn när han var uppbunden...så det bli att träna, med det var det ända som jag inte vad nöjd med idag.

Men vad vore träning utan fika..tack för den goda tacos buffen! Den mättade hungriga magar!!!
Men är det inkomster så är det utgifter...eller vad säger du Tomas ;)!

Imorgon har vi  i Lrf N. Möckleby avdelningen årsmöte.
Jag fixade bokförningen klart igår och fick även den godkänd av den ena revisor..den andra ska titta på det imorgon. Jag vet ej hur det gick till men det föll på mig att åka och skaffa blommor till avgående i styrelsen, (gäst fördedragshållaren Lars Wiber Ölandsbanken) plus handla till kaffet.

Måndagarna är ibland rätt stressiga då alla kalvboxar ska mockas, så helst vill jag inte åka iväg på ärende. Men vi får nog skjuta på mockningen till tisdag, då vi även ska slakta baggen Hagvald imorgon.

Sånt är livet, föddas, pippa och sedan dö...iaf om man är en elak bagge.

Kram Cilla



Ovido - Quiz & Flashcards