Direktlänk till inlägg 28 februari 2009

Vasaloppet m.m

Av Cecilia - 28 februari 2009 18:54

Hej och hå vad veckorna går!!!!


Måndags kvällen var vigd åt samonella informationsmöte i Stenåsa.
Ett bra möte, men när ansvariga från jordbruksverket pratar om samonellan så låter det som en lite baggatel....
Men på gårdarna  kan faktiskt samonellan vara det som gör att bönder lägger av. Jag hörde en siffra på att sanera en besättning på 60kor kostar 6 miljoner kr. Av det får man (om man är med i statens samonella program) 70% minus åldersavdrag m.m så det lär kosta den enskilda bonden stora pengar!!!!!
Jag måste medge att jag drömmer mardrömar om samonellan och jag vet flera bönder som mår super dåligt av samonella hotet.
Bakgrunden till att vi har sådan samonella skräck på Öland är att jordbruksverket ska göra ett försök på öland med att ta mjölkprov och titta om antikroppar mot samonella. Slår detta försöket väl ut så kommer man regelbundet ta mjölkprov i hela sverige. Hit med losec!!!!!!


I tisdags var det dags för våra djur att blåtungvaccineras.
Det gick i stort sätt bra, men en amkalv ville inte vara fången inanför grindar, så han mejade ner både grindar, rundbalar och folk.
Men som tur var så verkade inget stressa den killen som vaccinerde.......
Så spruta två ska de ha den 17 mars, samma sak igen och två år till.
Kan inte alls förstå jordbruksverket som inte vill delegera ut jobbet till bönderna, men visst då skulle väl vissa smita ifrån och vi skulle inte ha någon möjlighet att utrota blåtungan . Minst 80% av djuren måste bli vacc. för att sjukdomen ska bli utrotad.  Ge mig en dubbel Losec!!!!


I morgon dra Straight Flush klanen till Moheda på utställning!!!
Vi hoppas ju på stor slam :)) själv hoppas jag att jag slipper att få en 2:a pris!
Carina är en pärla som tog sig tid att trimma både Y och B.
Yade blev en så snygg herre när han blev utställningstrimad!
Han blev liksom vuxen!!


Just nu är gubben och hämtar ut sin nummerlapp till vasaloppet i sälen!
En i vasaloppsgänget fick lämna in walk over pga av skada, synd, så nu är de bara tre!!
Så hoppas att gubben flyger fram i spåret efter att laddat med pasta och vitago den senaste veckan. Jag håller tummarna!!! (en etapp vinst skulle ju inte vara dumt. )


Pernilla har fest här hemma ikväll, Yade har Jaffa på party här i kväll och jag Elina och Martin är förpassade till vårat sovrum för att inte vara ivägen (läs pinsamma) på festen!


Go kväll


// Cilla

 
 
Susanne

Susanne

28 februari 2009 22:01

Haha, fick du inte vara med på festen Cilla.....Du att jag känner igen det där...Du tror inte att det beror på att vi morsor gillar att blarra med kompisarna och fjanta till oss på ett för barnens fruktansvärt pinsamt sätt....Så är det ialla fall här eller var... Mina är ju vuxna nu vid det här laget...åldersmässigt ialla fall....
LYCKA TILL NU PÅ UTSTÄLLNINGEN.
Håller tummen.. Klart du slipper 2:an med en sån skönhet...
Kram
Susanne

http://www.axevasvecia.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia - 29 mars 2009 16:48

Igår fick Blossom och jag den stora äran att var "stand in " åt Ebba. Kattis och Johan från Jönköping var nämligen nere för att titta på sin nya valp (vilken av Ebbas valpar de ska ha få framtiden utvisa).För att de skulle få se lite av vad Noel och ...

Av Cecilia - 27 mars 2009 13:41

Har precis varit och sprutat kära Ester så att hon ej ska löpa. Detta var 3.e gången som vi sprutade henne.Det är så skönt att hon inte kommer i löp, dels för henne egen skull och för byns hanhundar, och hon är mycket jämnare i sitt dagliga arbete. H...

Av Cecilia - 23 mars 2009 19:34

En dag efter en annan försvinner iväg! Men nu hittade jag tid och lust att blogga.Vad har då hänt sedan sist? Jo..1) Jag har blivit omvald  som ledamot i Arlas Ölandskrets på två år och även klättrat från 3 till 1 suppleant, tilltill Arlas  regionsty...

Av Cecilia - 13 mars 2009 17:30

FÖR 15 min sedan ringde  EVA Hultman åt Jordbruksverket och medelade att Vi ä: SAMONELLA FRIA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!! Fy FAN VILKEN LYCKA, nu jävla ska vi satsa på våra kor efter en vinter av oro!!!! Tyvärr var det ...

Av Cecilia - 9 mars 2009 11:15

Igår träffades jag, Carolin och Carina för lite träning.Det blev träning både för de stora hundarna och de små stjärnorna!!! BlossomBlossom  blev snabbt trött i huvudet på dirr träningen. Tyvärr så hamnade vi i konflikt med varandra, vilket inte är b...

Ovido - Quiz & Flashcards