Alla inlägg den 8 juli 2008

Av Cecilia - 8 juli 2008 10:36

Winston-barn-weekend (WBW)

Vi som har valpar ur Straight Flush Q-kull, har den stora förmånen att ha en

helt otroligt engarerad han-hunds ägare. Erica Berglund har ordnat ett WBW

läger varje sommar (de två sista sommrana tillsammans med Conovers, Marie och Reine)

Och i år var det dags för Grandfinal efter 10 år.

Så det var med  blandade känslor vi startade vår färd mot Garpenberg.

Som vanligt så har vi dvs  Carina, Carolin och jag  lite svårt att packa lätt, så det var otroligt att vi fick plats med allt i Carinas bil och takbox. Men det gick! OTROLIGT!!

På vägen upp så stannade vi hos Carinas syster och åt middag. Det var andra gången hon har fått utfodra hungriga smålänningar på en månad! Men det var gott denna gången oxså!


Vi kom fram vid 19:30 tiden, utan mer än en knapp felkörning och irriterad personalen på en Ica butik som vi sprang in i för att handla, precis 2sek innan de stängde.


 

 När vi hade kommit fram och fått våra rumsnycklar (vi bodde narturligtvis i mellangården, var annars!) bjöd Erika på en helt ljuvlig renskavsgryta, jag har aldrig tidigare ätit ren, så det var en trevlig bekantskap.

Vid 21 tiden anslöt sig även Tobbe, Lina och Wilson till skaran.


Fredag!

På Fredagen var det ett Wt med de vanliga klasserna och en blåbärsklass.

Carolin /Atlas körde Nkl , de gick redigt bra fram till sista stationen, annars tror jag de hade kommit i toppen av prislistan.

Carina /Ebba och jag /Blossom körde ökl, där


          Carina blev WBW mästare för andra året på raken. GRATTIS!!!!


1:a stationen var en dubbelmarkering, vilket Blossom och jag gjorde suveränt. Sedan gjorde vi 3 stationer så där, bla visade jag vänster och kommenderade höger. Inte så smart, starckars lilla hund.

Ebba gick bra hela vägen, men tyvärr hade vi liksom Atlas en dålig dag på sista stationen! Skit happens!


Efter WT var det dags för lydnadstävling!

Mille och Linda vann lyd klass 2 (han är oxså S.F), Lina och Wilson vann lyd klass 3, där Blossom och jag kom två av Winstonbarnen! Grattis!

Så det blev en trevlig prisutdelning på kvällen där Q-kullen tog hela 4 buklor av  7 möjliga! Inte illa!( Q-kullen deltog i 5 klasser, så igentligen missade vi bara en bukla hi hi)


Lördag!

Vi var uppdelade i olika grupper och Carina, jag och Tobbe fick Malin till instruktör. Hon var väldigt rolig att träna för. Mer eftertänksam inst har jag nog aldrig träffat, gillade henne starkt!

Lördagen engnade vi åt dirr och markeringsträning med störning. Mycket nyttigt. Blossom gick mycket bättre än vad jad trodde hon skulle klara.

Blossom "eyewipade" Wilson! På en lång, lång dirr med terrängbyte.

Tobbe jag måste bara skryta om det, då ni är så duktiga!!


Ebba gjorde oxså denna mark otroligt bra. Men sedan kunde inte Carina  deltaga mer.  När vi gick upp på morgonen kände Carina på sig att något inte stod rätt till med Ebba, men hon var någolunda på under förmiddagen. Men Ebba blev jätte dålig, slö, ville inte verken äta eller dricka! På natten spydde hon flera gånger, och blev mer och mer slö/trött.

På kvällen var det gemensam middag. Man bli otroligt bort skämd, Erica och de andra har fixat det mesta , så det var bara att träna hund under dessa dagar. Under middagen släpptes Blossoms halvbror som är narkotikahund i Norge in i lokalen. Tidigare under dagen hade en person i gruppen blivit,utan att veta om det, på plockad en liten trasa som tidigare i veckan hade legat tillsammans med hash. De hade även planterat liknade trasor i lokalen tidigare under dagen.

Gustav (som hunden  heter) Sökte snabbt igenom folk gruppen och hittade markören. Han markerade med att frysa precis fast, stirrande på doften. När Mikke flyttade sig följde han efter,  stirrande på doft källan. Otroligt häftigt!

Vi fick sedan se hur han hittade de andra doftmarkörerna i lokalen. Det som var otroligt häftigt var att han förknippar ej sin förare till belöningen, utan tror att belöningen kommer utfarande från doften!!!

Vilken arbetsmaskin han är, såg inte heller så dum ut. Det vissade sig sedan att han hade ck på utställning och 2 på Nkl jaktprov. Var även utbildad lavinhund. Husse funderade nu på att utbilda honom även till räddningshund. Han kan vara klart intressant att använda i avel tyckte både Carina och jag. Han har nu en kull som är 2 veckor gamla, så dem får man kolla lite på i framtiden!

Söndag!

Uppbrottets dag!

Jag tränade på förmiddagen för Karin (gud vad dålig jag är på efternamn!)

Vi tränade även här dirr med doft störning. Blossom gick även här bra.

Jag fick lite läxa med mig hem, för jag har inte grävt ner bollarna i närsöket tillräckligt djupt. Karin grävde nästan ner dem med grävmaskin( måste ju säga så då vi hade väldigt svårt att lockalisera dem)!

Sedan diskuterade vi Blossoms avlämningar, hon har idag inga dåliga avlämningar, men Karin gillade mina gamla avlämningar bättre(att Blossom lämna av rakt framifrån) Vi disk. varför en del WT domare ger mer poäng om hunden sätter sig vid sidan istället för att lämna av raktfamifrån. Jag har nu beslutat mig för att återgå till de gamla avlämningarna.


Efter maten begav vi oss av med tårar i ögonen mot Kalmar. Hemskt att inte veta när vi kommer att träffa Erica och Mikke nästa gång!!!!

Trots  Ebba stackarn, så hade detta varit ett super läger för mig!!! Jag har fått lite träningsråd, tips och ideer!

Men mest kändes det när Malin säger att Blossom är minst lika bra i grunden som sina super syskon. Det värmde, när man alltid innerst inne känner sig som att man till hör B-laget. Men nu JÄVLAR ska vi ta vår andra 1 i ÖKL och sedan Upp i Elit för att ta ett jakt championat i framtiden!!!!!!!! (fan, då måste man träna på allvar va??)

Så Carolin !..Vi skipar Guldfisk inköpen....för nu tror jag att vi kan eller....

iaf till nästa motgång kommer!

På vägen hem körde vi och tittde på DALAHÄSTEN, den vi passerade en sådär 8 gånger förra året!

Tack Carina och Carolin för trevligt resesällskap, vad kul vi hade!!!

Kram Cilla

Ovido - Quiz & Flashcards