Alla inlägg den 29 december 2008

Av Cecilia - 29 december 2008 09:41

Kursavslutning och valpträff


Igår hade Yade och jag fullt upp, som vanligt ska allt vara på samma gång,

det har blivit lite av min stil,Tyvärr!


Men vi var bara med på avslutningstävlingen på valpkursen,

där vi vann............................

 Eller hur var det nu??

Hm, Yade , appotören som tar appotering på stort allvar, kunde ju inte låta märkeringskonerna stå kvar, de skulle ju hämntas in till matte.

Varje rörd eller fälld kon gav 1 sek tillägg på bantiden......

oj, vad sek vi hade när vi sprängde målfållan,

men Yade var stolt över väl genomfört arbete......


Tack Anja för en super bra valpkurs...........

tänk att du kan lära även gamla "stofiler" något nytt, för att inte tala om vilket otroligt tålamod du har. TACK!!!!!


Valpträff

Sedan körde Yade och jag rally till Stävlö och valpträffen.

Det var hela 6 av 8  valpar med på träffen.

Vi började med lite allmän "lydnasträning", där passade jag på att träna att har hr bus lös bland de andra syskonen.

Dö kul sa Yade , och gav sig iväg och störde de andra valparna!

Det var bara att hämta in honom igen, motivera lite mer och träna på.

Till slut skötte han sig super. Duktig kille.


Sedan testade vi lite linje tag, där var ju Carinas båda valpar super duktiga liksom Yade. Dessa tre har ju till skillnad från de andra valparna tränat lite på detta, så det var kul att se hur duktiga de andra var när det gjorde det för kanske första gången!!!


Efter detta så var det dags att pröva markeringar, ja vad ska jag säga..

no problemos!!!!

Vi avslutade med att markera and och appotera dessa.

Nu ska jag skryta!!!!!!!

Yade tog vittringen på LÅNGT håll, följde upp, appoterade utan att tänka, vände om och kom upp i famnen med Anden!!


Vad har jag gjort för att få en sådan fantastisk valp, jag blir tår ögd när jag tänker på hur duktiga hela kullen är..och framförallt min egna lilla kille!!!!!!


Tro nu inte att vi tränar hårt med våra små valpar, det mesta är på lek och med spontanitet. Det finns ju vissa saker jag faktiskt redan nu kräver av min lilla valp....att han ska komma när jag ropar och han ska kunna  vara med mig lös när jag är ute och går.

Dessa två saker är så viktiga att befästa innan valpen lär sig att det går att strunta i matte.


Provmjölkning

Just nu är det dags för stor ko-semestern.

Många kor håller på att packa sina semester väskor för att flytta ut i ligghallen ett par månader.


Detta märktes väldigt väl i provmjölkningsresultatet men men...

om ca en vecka så är det dags för ett rätt stort gäng att kalva, lagom till arlas omtalade pris-sänktning...som vanligt har man timat det hela såååååååååå bra...........


Annars är det lungt i ladugården...men vi ligger fruktansvärt långt efter i ladugårds-tillbyggnaden.

Vi har nog bestämnt oss att försöka leja en snickare till bygget annars bli det nog aldrig klart!!!


//Cilla




Ovido - Quiz & Flashcards