Alla inlägg den 21 december 2008

Av Cecilia - 21 december 2008 07:50


Bymöte

Varje år strax innan jul har vi bönder som har del i

Bröttorps sjögata och/eller lötgata ett bymöte.

Där går vi igenom vad som behöver göras med vägarna, vad vi ska ta i väg avgift och det viktigaste,   väljer ny byordningsman.


Byordningsmanens jobb är att sköta dessa två vägar, ta upp avgifterna

och det alldra viktigast.................

 bjuda de andra bönderna på julbord.


Tradionen bjuder även att det ska spelas poker och man går tidigast hem kl 03:00.

De blev ett väldigt trevligt bymöte... vi åt, drack, speladekort och pratade skit under många goda skratt!!!!


Kan säga att vi totalt missade kl 3!!!!

Tror det var runt 5 tiden jag fick sms Anja och säga att jag inte kunde komma till valpkursen... Förlåt Anja!


Lika illa var det när jag sedan skulle åka till Carina vid middagstiden för att få lite träning av Blossom....kände mig verkligen inte lämplig att sätta mig bakom ratten.....................

Ibland kostar det på att ha kul.....

Fråga kära maken...han somnade ståend eller rättare sagt lutande mot

skyfflen  på foderbordet när han skulle ösa ut hp-massan till korna.......

Han tillochmed började snarka....


Tog mig iallafall till slut i kragen och gick en lång runda med hundarna.

Vad vi njöt av att äntligen få se solen ett par timmar härligt.

Yade fick för första gången tror jag närkontakt med råddjur,

mycket spännande............


Shetlandsponnyer från helvetet

Joker

I fedags släppte jag ut ponnyerna på ett bete en bit från ladugården,tyckte de behövde lite miljö ombyte.

Tänkte vara lite snäll..

Men vad fick man för det...

jo, de kräken (som vi faktiskt tycker väldigt mycket om igentligen) hade hittat ett ställe att krypa under elstänglet som sanna shetlands och ge sig iväg på äventyr.

Så när gubben skulle åka efter ensilage till ungdjuren medans jag kvällsmjölkade, så mötte han två glada rymlingar...långt ifrån där de skulle vara...

Gubben ringde hem och frågade om signalementet på MINA ponnyer,

jaha, märkligt tyckte, han för det stämmer precis på de två som springer här!!!!!

Så det var bara att hänga av maskinerna och lämna mjölket för att ge sig ut på rymmar jakt.KUL:::::::((((((

Vilken kul lek tyckte de, men när det började mörkna så kom de så snällt till mig och följde gärna med mig till ladugården.

Som straff få de stå inne i en kalvbox tills jag har lust eller viljan att stängsla om, så det så! och den viljan kan dröja!


Dagens äventyr....

Åka med hela familjen strax och handla julmat, bli intressant vad vi får med oss hem.......

Det är första gången vi handlar så långt innan julafton...kan med andra ord bra sluta med en katastrof....

//CILLA

ps ponnyerna heter Joker och Faire tail. Joker är den goaste ponnyn som finns, verken sparkas elle bits, men Faire tail finns inte så mycket gott att säga, endast inköpt som sällskaps dam åt Joker

Yades väger 17,4kg upptäckte vi idag, min vikt var skrämand.......

väger som ett bättre gödsvin...vad ska man då väga efter jul... så säg.

Blossom bad mig som den bättre dam som hon är (enligt henne själv) att inte avslöja hennes vikt heller. (men det var i den övre kanten kan man säga he he)



Ovido - Quiz & Flashcards