Alla inlägg den 2 december 2008

Av Cecilia - 2 december 2008 09:30

så håll i er nu kör vi!


Vallhundskurs för Mikis Prim

I Fredags var Mikkis nere hos Anja för att ha två kursdagar.

Jag köpte mig  träning båda dagarn, vilket var väldigt lyckat.

Fedagen var vi sex hundar som körde melan kl 9 till 17, men som vanligt fick jag avbryta kl 15 för att mjölka kor. (vilket jag inte var ensam om i gruppen).

 Vi körde hundarna två gånger var, första gången körde vi Ester inne i 25:an. Innan hade vi diskuterat alla Esters vallningsproblem, som Mikkis är väl insatt i då hon har haft Ester hos sig på träning.

Men var gör Ester  då i fållan.............

Jo, vallar som ett proffs...Ja, sa Mikkis jag hade räknat med det mesta med Ester men inte detta, hon var så duktig!

Vi fick bara fram ett par låsningar, vi gick omkring med fåren som om Ester aldrig hade haft några problem.

Pass nr 2 körde vi träning att gå mot fåren i rätt tempo och att runda fåren för ett hämnt. Det var svårt sa Ester. Mot fåren hade hon rätt tempo, enligt Mikis har hon fina tempo växlingar:)

Men att ta ut avståndet i sidled mot fåren var svårt, både för Ester och Mig.

Men då sätter Mikkis upp elpinnar(utan el) och då fick jag ett tydlgiare mål att jobba mot, tänk att det enkla är så svårt att komma på. Tre pinar gjorde grejen.

Dag två körde vi lite utveckling på hämnten och Ester fick även driva på lösa djur (när vi tränade hämnt stod fåren i en fålla) då fick jag problem att agera, jäkla får de gör ju inte alls som  jag tror eller vill Blä....

Summering av helgen;

Jag måste hela tiden bygga upp och stärka Ester (som både Mikkis och jag konstaterade, så är jag inte road av sån träning, hur tråkit som helst!)

Troligen kan jag aldrig gå vallhundsprov med henne, men det går klart att utveckla tösen och ska kunna utföra mera vardags jobb än vad hon kan idag.

Roligt att se alla de andra hundarna, som vanligt lär man sig massor av att se andra göra bådde rätt och misstag, och vilket proffs man är när man står utanför staketet och har åsikter ;))

En kommande sjärna är ju lilla Jaffa (Anjas unghund) inte en helt lätt hund då det finns så mycket i henne. Blir en liten utmaning för Anja att förvalta.

En annan liten stjärna var ju Camillas Kiwi, om du tröttnar på henne..så slå mig en signal. Hon är bara 8mån och så otroligt duktig!!!!

Ja, alla hundarna var duktiga och jag lärde mig mer på dessa två dagar än vad jag hittills gjort på hela den tiden jag har haft vallhund.. Häftigt!

 Nu får våra stackars får några dagars vila efter helgens arbete innan vi börja träna igen.

Anja som var sjuk när vi började kursen ligger nu helt däckat och ser ..ursäkta mig...men helt för jävlig ut.

Så jag offrade mig i går och tog med hennes hundar på en långrunda. Vilket var rätt intressant, då en viss liten Jaffa först ville jaga råd-djur (har nog aldrig sprungit så fort i mitt liv) och sedan skulle hon och mr kavat Yade valla ett gäng stutar PUH!!!

Men kul var det!

Hänger ni fortfarande med???

Final middag

I lördags kväll blev vi bjudna på den första av ett gäng final middagar.

Innan vi åkte till flat mästerskapet i aug så utmanade jag de andra till att de som tog sig till final skulle bjuda resten av gänget på middag.

Vilket mästerskap det blev!!!!!

Så i lördags bjöd Fia och Andreas på middag,

ja, vad var det de vann på mästerskapet... jo...

Vega blev unghunsmästare (middag nr 1)

Elsa kom till final i Eliten (middag nr 2)

Dessutom blev ju Andreas bästa förare!!!

Carolin och Atlas vann Nkl  grund omgången (middag nr 3)

Carina och Ebba blev Ökl mästare (middag nr 4)

Bästa kennel blev ju Straight flush!!!

Sedan så sa ju Fia om Elsa tog cert på Böda utställningen så skulle hon bjuda på middag, och vips så blev det middag nr 5!

Till helgen sa hon samma sak , då vi nu åker till Stora Stockholms Utställningen, och Elsa ställs ut kan det bli måne middag nr 6????

Så det ser ut och bli en verkligen trevlig vinter!!!!!

Själva tog vi oss ju inte till final....sorgligt men sant.

Men gud vad trevligt vi hade i lördagskväll(och god mat var det också), timmarna bara flög iväg, vi som alltid bruka dra oss hemåt tidigt hade inga tankar på det!!!!

Fias sås till glassen är värd att dö för, och jag överdriver inte!!!!


Söndag

Gjorde så lite som möjligt, åkte och köpte jeans och skjorta till Martin.

Han blev så stilig!

Sedan låg jag mest i soffan.


Arla möte med Peder Tuborg

Alla ölands mjölkbönder var inbjudna till möte på strand hotell.

Det kom hela 140 personer, vi är 213 aktiva mjölkbönder på ön.

Peder pratade en rätt lätt förstålig dansk/svenska och höll ett bra anförande, men gud vad långa svar han lade fram på den enklaste frågan.

Måste säga att mötet kändes lite tamnt, jag trodde att det nog skulle komma flera kluriga frågor och inlägg...men han fick stå rätt obesvärad.

Men han sa rätt klart att mjölk priset kommer sänkas, Blä och skit m.m


Press stopp!!!!!!!!!!!!!!!

Nu har Mr Yades utblidning och träning kommit igång.

Nu ska vi kämpa ifatt de andra syskonen, han är fortfarande helt underbar!!!!

Bara ett problem med träningen...både han och jag gillar att ligga i soffan och tita på tv, så vi får det hårt att hålla oss ifrån soffan!

 Tjo och tjim

nu ska här mockas skit!

Cilla

Ovido - Quiz & Flashcards