Direktlänk till inlägg 4 november 2008

Sorgens Dag i ladugården

Av Cecilia - 4 november 2008 19:36

Skrev precis en halv roman, men tryckte på fel knapp när jag sträckte mig efter kaffet….

Ni kan aldrig gissa vad som hände…..allt  försvann, ibland hatar jag teknik!

 

Det var sorgens dag i ladugården i dag.

538 Hanna skulle bra mjölkas en sista gång, sedan fick hon grimman på sig……

Ledes in i slaktbilen, en sista klapp och våra vägar skildes för alltid……

Tungt.

Hanna har verkligen varit speciell, Carina tiggde sig till att jag köpte henne  när hon stog kvar i ladugården på Stävlö efter ko aktionen.

Ingen ville ha henne pga att hon var tre spent, hade lite celler

men hon var i alla fall dräktig.

Så det var meningen at hon skulle gå med slaktbilen redan då, men hur det än var så fick Carina mig till at t köpa henne för slaktvärdet .

Kan nog säga att det var ett av mina bästa köp, för en sport styver hade jag fått en kossa som mjölkade mellan 10 000 till 15000 liter mjölk varje laktation. Inte hade hon några celler och hon mjölkade på alla spenar efter kalvningen.

Men nu tog åldern ut sin rätt, hon blev inte dräktig, och benen orkade inte redigt längre.

Så idag fick hon ingå i det eviga kretsloppet, troligen som köttfärs.

 

Vet ni …

Sedan i söndags går nog hela Straight Flush klanen i ett rus……

Andreas och Elsa var nämligen på jaktprov i Jönköping,

Där visade de resten av hundvärlden hur ett sök ska gå till….och Elsa tog naturligtvis en

1:a.

Sin andra.

Tänk vilken avslutning på jaktprov säsongen -08,

Helt underbart…..nu kan de slipa klorna inför sista 1:an och praktiskt prov

till nästa elitsäsong och sätta jaktchampionatet, det är STORT!!!!!!!!

Undra hur det känns, jag menar att vara så nära ett jaktchampionat…

Det är något som ligger nästan på det ouppnåeliga , men nu är Elsa och Andreas nästan där, häftigt.

Yade

Han är fortfarande en galning, vilken kamplust….Det blir något att sätta tänderna i, när jag kommer igång med träningen, puh är slö som vanligt.

Har jag inte resten av gänget som ”piskar” mig att träna så gör jag inget.

Men snart måste jag ta tag i ”Lilleman” som gubben kallar Yade för.

Får lite ångest när jag läser hur duktig Kiwi är(Yades syster), så jag börja känna träningslusten kliar lite.  Men den går nog över snart om jag tar en kopp kaffe till.

Kram Cilla

 

   
 
Ingen bild

Andreas & Fia

5 november 2008 09:10

Hej Cilla! ja.. denna teknik;-)
Tusen TACK för gratulationerna till Elsas etta!! Som vi sagt tidigare...utan träningskompisar...
Kramar
Andreas & Fia

 
Maria, Zazza & Kiwi

Maria, Zazza & Kiwi

5 november 2008 10:14

Åja.. vi tränar inte så mkt heller.. :) Men de är ju otroligt lättlärda... så kul..
Förstår att dte var jobbigt med kossan.. :) men hon hade ju haft dte bra hos er.. dte är ju det viktigaste..
ha det gott.. kram

http://www.freewebs.com/zazzimar

 
Ingen bild

Anja & flock

5 november 2008 15:16

Äähhh, ni ska ju snart gå valpkurs, lovar, kommer att sparka MKT på dig då;)))

 
Ingen bild

Annelie

10 november 2008 20:36

Det där med datorer är en lustig sak när de krånglar men nästa gång du råkar radera något så testa att trycka Ctrl+Z så ångrar du den sista ändringen och så kan du hålla på att trycka tills du har kommit dit du vill...
Syns på Kalmar BK den 23 så får vi se om vi behöver träna mer denna gången;)
Kram Annelie och tervarna

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia - 29 mars 2009 16:48

Igår fick Blossom och jag den stora äran att var "stand in " åt Ebba. Kattis och Johan från Jönköping var nämligen nere för att titta på sin nya valp (vilken av Ebbas valpar de ska ha få framtiden utvisa).För att de skulle få se lite av vad Noel och ...

Av Cecilia - 27 mars 2009 13:41

Har precis varit och sprutat kära Ester så att hon ej ska löpa. Detta var 3.e gången som vi sprutade henne.Det är så skönt att hon inte kommer i löp, dels för henne egen skull och för byns hanhundar, och hon är mycket jämnare i sitt dagliga arbete. H...

Av Cecilia - 23 mars 2009 19:34

En dag efter en annan försvinner iväg! Men nu hittade jag tid och lust att blogga.Vad har då hänt sedan sist? Jo..1) Jag har blivit omvald  som ledamot i Arlas Ölandskrets på två år och även klättrat från 3 till 1 suppleant, tilltill Arlas  regionsty...

Av Cecilia - 13 mars 2009 17:30

FÖR 15 min sedan ringde  EVA Hultman åt Jordbruksverket och medelade att Vi ä: SAMONELLA FRIA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!! Fy FAN VILKEN LYCKA, nu jävla ska vi satsa på våra kor efter en vinter av oro!!!! Tyvärr var det ...

Av Cecilia - 9 mars 2009 11:15

Igår träffades jag, Carolin och Carina för lite träning.Det blev träning både för de stora hundarna och de små stjärnorna!!! BlossomBlossom  blev snabbt trött i huvudet på dirr träningen. Tyvärr så hamnade vi i konflikt med varandra, vilket inte är b...

Ovido - Quiz & Flashcards