Alla inlägg den 1 november 2008

Av Cecilia - 1 november 2008 07:52

Danmark!!

Har åter varit några dagar i Danmark, Arla har haft ett av tre årliga represetanskapen.

Det är på dessa möten som vi vanliga bönder kommer till tals genom våra ombud. (ett ombud på ca 25 bönder, vi var 143 ombud från Sv och Dk )

Jag är väldigt glad att jag fick erbjudandet  att få åka som suppleant. Det var kul att se hur det verkligen går till, och hur mycket ändå den vanliga medlemen faktiskt kommer till tals.

Vi åkte från Växjö på måndagkväll i ett litet chatrat plan, med världens mest urtråkade flygvärdina. Hon serverade mackor och dricka, sedan serverade hon halva gänget kaffe, men sedan sa hon att hon inte hann mer, så jag som var så kaffe sugen blev utan, BLÄÄÄÄÄ!!!!!!!!!!!!!!!

En liten komisk detalj var att hon gav oss var sin mini chips påse när vi klev av planet, vad tusan  var det bra för???

Blev sedan inkvaterad på ett 4 Stjärnit hotell i Alborg. Har nog aldrig frysit så någon gång, hittade ingen stans där det gick att vrida på värmen.

Men middagen var väldig god , den bjöd våra kollegor från Danmarks region nord.

Tisdag

Typiskt SVEnskar...

Vi ställde oss vid utalad tid vi hotellets ingång och väntade på bussen, väntade,  och väntade men ingen buss. Men så kom en lite mer smart smålänning på att fråga i receptionen om bussen.

Jodå, den stod och väntade på oss........vid den andra ingångn!!!!!!

(hm... mitt emot den vi stod och väntade i)


Vi åkte till en mölkpulverfabrik  (de gnällde lite om att vi var sena, men ställ då busen där v kan hitta den!!!)

Mycket intressant studiebesök. (med hjälp av den vita engångs overallen, så såg vi alla ut som spermier på drift........fan vad vi skrattade)

Efter detta var det dags för gemensamnt möte med region nord.

Mötets höjd punkt var de danska "smörebröden" vilka mackor!!!!

På kvällen åt vi åter middag med våra danska värdar, mycket gott och trevligt, men när kl ca 21 var mitt huvud helt slut, så jag dök i säng.

Sov så GOTT!!!!! Men missade då tyvärr att de andra hade dragit ut på en liten pubrunda, hade varit kul att vara med,nä, jag var för trött.

Kul grej det där att ,när man får sova lite längre, så vaknar man helt utvilad och klar vaken 3,30. Kul ,kul......

onsdag

Nytt studie besök på en dricketsmjölk - och paketerings-fabrik. Den killen som guiedade oss brann verkligen för sin fabrik, så det var ett toppen besök.

Sedan var det dags att anlända till Hotel Radisson i Århus för represetanskapet.

Det var lite tungt att lyssna på alla föredragshållare, men jag tror att vår VD

Peder Tuborg ( som för övrigt kommer till strand hotell den 1/12, för att möta de ölännska mjölkbönderna) är en människa som kan fängsla lyssnarna lika bra som våra stora talare genom tiden!!! Var nästan beredd att rösta ja till allt han sade!!!!!

 På kvällen var det dags för en stor fin middag, problemet var bara att ingen hade talat om för mig att alla skulle vara uppklädda!

Så jag kände mig helt fel klädd!!! (jeans och skjorta)

Men jag fick två mycket trevliga herrar till bords, Åke Hantoft från styrelsen och Klase från Dk som hade 160 jersy kor  hemma. Många skratt blev det och lite trevliga diskussioner oxså

Torsdag

Efter en sen natt (men mycket trevlig natt) så var det åter dags för möte.

Det var lite tungt men gick ganska bra (både onsdag och torsdag hade vi lurar på oss där tolkar översatte danskan åt oss, mycket uppskattat i slutet av dagen)

Vid kl 15.30 var det åter dax att gå genom kontrollen för att åka i ett chatrat 43 per.  plan till växjö.

Jag med mitt kriminella uttseende fick ju stå länge i kontollen. Bältet tjöt, skorna gav utslag, handväskan hade mystiskt innehåll. Men till slut släppte de  även igenom mig.

Och upp och hemåt det bar......halva resan gick bra.....sedan hamnade vi i snöoväder!!!

Kan tala om att till och med  jag som älskar att flyga tyckte det var obehagligt när vi efter att i 10 min cirkulerade över växjö flygplats, äntligen fick gå ner för landning.

Det var nästan lika otäckt att sedan köra över ölandsbron i full storm.

Men vi tog oss hem JIPPI!!!!!


Summering:

Väldigt läraktigt att få vara med i beslutsgången, ända från enskild bonde-till kretsledamot- till regionstyrelsen- till represetanskapet!!!

Får en annan förstålse för besluten som tas, men man får se upp så man inte blir en Halleluja Arla frek, som jag tycker en del är, för allt styrelsen säger och gör annser jag inte är rätt......


Fredag

Efter ladugården i går kväll åkte vi till Carina för att hämnta Blossom och Yade.

Det var härligt att få träffa dem igen , har verkligen saknat dem.

Samtidigt var det paret som Smilla skulle följa med hem över helgen, där för att hämnta henne.

De var väldigt trevliga, men det hjälpte inte så mycket då tårana brännde i ögonen.

Hm...men Smilla följde med dem glad ihågen, precis som om de alltid hade varit hennes husse och matte.

Otrogna hund jävel!!!!!!,

Nä.....hoppas att de kommer bra överens och både de och Smila blir lyckliga.

En som blev lycklig var Yade när han fick höra Elinas röst, han visste inte hur han skulle bete sig för att visa sin lycka. Så härligt att se dem tillsammans, de har verkligen ett speciellt förhållande.


En sak är säker....

Vi har det mest skräck injagande huset i världen, Martin har dekorerat alla fönster, hyllor, ja där det bara går ,med drakar och dinosriurs....

Är det hallowen så är det!!!!!!!

Ha en glad spök dag!

kram Cilla

Ovido - Quiz & Flashcards