Alla inlägg den 20 juni 2008

Av Cecilia - 20 juni 2008 10:20

Nu är man mitt emellan nyåren!

Var och tränade i tisdag med ett gäng S.F:are

Blossom fick vara reservhund på en vattendirr. Det vill säga när hunden som tränade inte klarade av sin markering fick Blossom dirr ut och hämnta dummisen. Hon var super duktig på pipan ,även om det inte alltid blev rätt,

så lyssnade hon på mig fortfarande efter massor av blåsningar. Hon kämpade verkligen för att vara mig till lags. Jag är stolt över henne, hoppas att denna dirr-barhet håller i sig. Hoppas att det var ett nytt trappsteg i kundskapstrappan. Innan vatten arbetet hade vi kört en liten walk-up där hon inte var helt koncentrerad och hörsam. Men jag tog mig i kragen och gick ut till henne och markerade mitt missnöje.

Jag får inte bli lat och godtaga ohörsamheter bara för det är en bit att gå. Skärpning på MIG!

Smilla var tänd hela träningen. Kastade sig ut på vatten markeringen utan rädsla för vattnet redan första kastet, sedan kom hon ihåg en "minnes" linjetag. Hon jobbade med sådan fart, härligt!!!

Alla hundarna på träningen gick bra. De flesta förarna är så duktiga och har utvecklas något enormt sista tiden. Vi har så kul på våra träffar, det blir väldigt många skratt.

Tyvärr var inte Fia och Carolin med denna gången. De liva alltid upp stämningen och tipsa om olika träningsider.

Men när inte Fia var med så kunde ja ju sno Andreas.......


På Onsdagen bar det iväg till Katrineholm och Mc där. Dit hittar jag utan problem efter Anjas och min tripp till Strömsholm för ett halvår sedan. Vi körde förbi Mc i Katrineholm tre gånge pga en ej uppdaterad gps!!!

Vad skulle Carina och jag göra där då???


Jo, vi hämntade Majas nya Fästman, Milton.! Vilken trevlig kille. Han är ju pappa till Vega,  så förhoppningarna på denna kull är stor!!

Hur ska jag kunna låta bli att ta en valp från denna kull?????????

Tur att det finns några väldigt intressanta ideer för framtiden.

Halva nöjet med valpar är nog planeringen inför dem, fast också det svåraste. Vilken hanne till vilken tik, stämmer det man har hört om hanen, eller vet man bara det goda om honom(eller kanske bara det negativa)? Det är så mycket som spelar in vid avelsplanering. Men det är så kul..


Jag kan inte förstå hur Carina orkar ha alla sina träningar med valpköparna.

Hon är bara så mån om sina valpköpare och vill att alla ska trivas och utvecklas. Men ibland måste det kännas som man jobbar i motvind, då en del valpköpare lovar guld och gröna skogar ......sedan blir det inte något alls. Min förra gamla tik som Carina och jag tog tre kullar på, där kanske inte hundarna blev det bästa som finns (men en son (Gimle) ligger ju bakom ett par bra avelstikar) men en  del valpköpare verkade väldigt hängivna, men de bara försvann. Oj, vad gnällig jag är! 

Måste inse fakta Bella visade sig inte vara den bästa avelshunden, hon skulle idag lätt bli utsorterad från avlen pga att det finns många bättre tikar i kennlen idag.  Kanske man ska vara stolt över att avlen har nått nya höjder, men utan de kullar som man tog fram då skulle man inte nått dagens nivå......hm det var bara tankar, så fäst er ej för hårt vid det jag skrev.. föresten har Bella en valp som är knarkhund, så helt värdelösa var det valparna inte kanske inte.


Dags att börja fira midsommar,Det blir i år ute på Stävlö hos Bengt och Mariet. Ska bli så kul!!!!!


Snurra på du hårda jord!


Föresten SMILLA har börjat LÖPA!!!!!!!!! 

Ovido - Quiz & Flashcards