Alla inlägg den 10 februari 2008

Av Cecilia - 10 februari 2008 18:53

Förra lördagen flyttade chipz på prov till Målila.

Hennes nya Matte och Husse tror jag kan passa henne perfekt! Det kändes så rätt när hon åkte, men man vet ju aldrig, nästa lördag får vi veta om det bara var en tillfällig flytt eller permanent flytt. Jag hade en annons på blocket om att sälja henne.  Det ringde en del trevliga människor, en del människor som skällde ut mig eftersom jag sålde en 6 årig hund (den ansåg att man inte flyttar på en sån gamal hund!) någon som ville ha henne som utställningshund och flera som ville ha henne för att ta valpar!  Och många, jag säger det igen MÅNGA som  ville ha en grattis hund. Pengarna är inte så viktigt , men har man betalat en slant så är man mer benägen att ta hand om det, tror jag iallafall.



Ester!

Snacka om att två veckor hos Mickis, var väl anväd tid och pengar.

Ester har en helt annan inställning  till vallningen, vi verkligen börjar samarbeta nu. Hon jobbar stenhårt. Innan hon var hos Mickis skulle jag ej vågat ta ut fåren själv och vallat, för hon kunde lämna dem eller driva dem helt fel. Men nu är jag ej ett dugg orolig för att ta fåren själv med Ester.

Vi har även börjat med de övningarna som går bra på fåren att träna dem på nöten. Hon börjar nu fatta galoppen med nöten oxså. Men ibland kan kossorna vara lite otäcka men tillsammans löser vi det, och jag måste säga att det är trevligt att se Ester gå runt kossan och stoppa henne , nos mot nos. Chipz gick aldrig mot huvudet utan då rymnde hon från arbetet.

Jag känner att Ester kommer bli en otrolig trevlig arbetskompis framöver.

Jippi, äntligen en Bc som både är bra i huv udet och i arbetet.

Ester, Jag är så stolt över dig!!!!





Igår var vi.....ska vi kalla det VIP-gänget....och tränade jagt hos Carina!

Vilken underbar dag. Dels var vädret helt underbart,trevliga vänner, vi körde igenom hun darna rätt bra och jag hade fått ledigt från ladugården på eftermiddagen.

Det jag kalla Vip-gänget är vi som har tränat ett tag tillsammans, det vill säga

Carina, jag, Fia & Andreas, Tobbe och sedan tillhör ju Carolin oxså gänget

men hon låg hema och kurerade ett dåligt knä igår.

Så en bättre dag är svårt att föreställa sig.

Bossom presterade ömsom vatten ömsom vin, det vill säga som vanlig lite

ojämnt arbete.

Vi började med en dirrigering, först skickde vi till ett område och hämntade

en damnis var. När alla var inne, så skickade vi dit dem igen, blåste stopp

och sedan skickade dem vidare över en mur och upp i en skogskulle. Var väldigt osäker om Blossom skulle klara det, men det gick rätt bra. (förutom att jag fick sicka på ca 50m mot de andra som kunde skicka på runt 150-200m. Men träning ger färdighet så vi kämpar vidare. Alla lyckades väldigt bra !!!

Sedan körde vi markeringar.  Det gick oxså rätt bra, började med enkelmarkerinar och sedan gick vi över till dubbelmarkeringar. Där har vi nog kommit en bit längre i utvecklingen. För hon lyckades redan i andra omgången få in dubblen, det har nog aldrig hänt förut!!

Sedan var det dags för nya dirrigeringar, och dessa pratar vi ej om, Nära nog katastrof arbete, men trägen vinner. Körde sedan vidare med nya markeringar i nytt område.

Vi avslutade med att grilla korv, super gott! Carina hade med sig mashsmellers att grilla, h m fick någon några eller ruffade jag åt mig alla?, de var super goda.

När vi var klara, var det som om ingen ville åka hem, alla ville liksom njuta så länge det bara gick av denna underbara dag!!


Carina tog en titt på Smillas appotering, och kom med lite användbara tips (som vanligt, otroligt att hon alltid kommer på vad som behövs)

Smilla är lite speciell i sin utveckling då hon har hela tiden varit så färdig i kroppen , men huvudet har inte hunnit med i samma fart, så vi får nog ge henne redigt med tid att utvecklas på. Smilla..mammas lilla skönhet!!!

Det ska bli roligt att få följa Elsa, Vega (vilken liten pärla!) Wilson,Ebba och Maja under året, det ser verkligen lovande ut, tror faktiskt, om jag redigt sticker ut hakan, bättre än någonsin!

Jag har pga Vip gänget tänkt om lite, och det blir nog någon start på workingtest, om inte annat så för att vara med gänget, det är ju så roligt och insperrande!!!! (fan, vad jag antagligen stavar illa idag)

 Att ta med från denna träningen:

1; Känslan av samarbete

2; Att vi har utvecklas i positivt (även om det går i snigel fart)

3; Vilken gäng vi är!!!!!

Att tänka på till nästa träning:

1; Träna mycket stopp signaler

2; Fortsätta att träna mycket dirr.

3; Njuta av träningen, även att det inte går så bra

Imorgon snurra jorden vidare, och det är Lrf N Möcklebys årsmöte....

Ska bli trevligt.

Cilla




Ovido - Quiz & Flashcards