Direktlänk till inlägg 30 januari 2008

Ester äntligen hemma!

Av Cecilia - 30 januari 2008 18:44

I  måndags satte Anja (Jaffa&Chili) och jag fart mot huvudstaden.

Vi skulle åkt vi kl 6, men som vanligt så tog det längre tid i ladugården än beräknat och Martin var ovanligt knölig, så vi kom iväg 6:40. Inte så illa ändå.

Jag var rätt nervös hela vägen, funderingarna gick hur Mickis hade lyckads

med träningen av Ester. Ena gången vi pratades vid var hon jätte negativ, men sista gången jag pratade med henne så var hon betydligt nöjdare över Ester.

Efter att stackars Jaffa hade somnat av pur utmattning (hon spydde 3 gånger i bilen, den lilla är så åksjuk) kom vi fram till mörkö. Ester såg oss direkt och blev glad att se oss. Men innan vi tog ut henne ur hundgården så

tog vi och snackade igenom hur träningen hade gått. Mickis lät jätte NÖJD med henne nu.

Sedan hämntade vi damen (hon sket fullständigt i mig, det var ju Mikis som hade får!)

Jag kund inte tro att det var min Ester som jobbade med fåren på fältet!

Hon jobbade med en helt annan inställning till jobbet än förut, var hela tiden fockuserad och med på noterna, Wow.

Sedan tog jag över vallstaven och fåren. Gud vad svårt att göra rätt och köra hunden, hålla reda på fåren och lyssna på Mickis instruktioner. Men det gick över förväntan! De hade börjat så smått med hämnten, och det är därifrån jag nu ska jobba. Tyvärr har jag inte sedan dess hunnit att valla då kossorna har tagit en massa tid. Men snart så....

Anja körde igenom Chili oxså, och fick en hel del tips hon med. Bla att Anja och jag har dels lite bråttom och sedan vill vi ibland styra hundarn förmycket.

Lilla Jaffa fick också träffa fåren,hon var mycket nyfiken och intresserad.

Hon sprang efter Dave lite när Mickis visade lite vallning med honom.

Dave var en häftig upplevelse att få se i aktion, snacka om att vara snabb och följsam. Så ska en bra vallhund vara. Han lär nog låta talaomsig i framtiden då han bara är 3-år.

Sedan vände vi bilen om och körde mot Öland (38mil enkel resa). Nu måde inte Jaffa så illa utan sov i stort sett hela vägen hem. Vi var faktiskt hemma redan kl 18, och hela flocken av hundar samlade igen!


Ang hela flocken samlad

så har vi bestämnt att Chipz måste flytta, då jag inte hinner med henne.

Chipz är en jätte trevlig liten Bc tik, som inte har några större problem förutom att hon inte valla nöt och inte trivs att leva i flock.

Hon är väldigt söt och trivs bäst med att få vara med på promenader och bli klappad på. Vi har lagt ut annons på blocket och Anja har även på sin hemsida lagtut en blänkare om henne. Jag hoppas att vi snart hittar nogen ny husse/atte till henne. Det förkännar hon.

Den världen,den världen

//Cilla


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia - 29 mars 2009 16:48

Igår fick Blossom och jag den stora äran att var "stand in " åt Ebba. Kattis och Johan från Jönköping var nämligen nere för att titta på sin nya valp (vilken av Ebbas valpar de ska ha få framtiden utvisa).För att de skulle få se lite av vad Noel och ...

Av Cecilia - 27 mars 2009 13:41

Har precis varit och sprutat kära Ester så att hon ej ska löpa. Detta var 3.e gången som vi sprutade henne.Det är så skönt att hon inte kommer i löp, dels för henne egen skull och för byns hanhundar, och hon är mycket jämnare i sitt dagliga arbete. H...

Av Cecilia - 23 mars 2009 19:34

En dag efter en annan försvinner iväg! Men nu hittade jag tid och lust att blogga.Vad har då hänt sedan sist? Jo..1) Jag har blivit omvald  som ledamot i Arlas Ölandskrets på två år och även klättrat från 3 till 1 suppleant, tilltill Arlas  regionsty...

Av Cecilia - 13 mars 2009 17:30

FÖR 15 min sedan ringde  EVA Hultman åt Jordbruksverket och medelade att Vi ä: SAMONELLA FRIA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!! Fy FAN VILKEN LYCKA, nu jävla ska vi satsa på våra kor efter en vinter av oro!!!! Tyvärr var det ...

Av Cecilia - 9 mars 2009 11:15

Igår träffades jag, Carolin och Carina för lite träning.Det blev träning både för de stora hundarna och de små stjärnorna!!! BlossomBlossom  blev snabbt trött i huvudet på dirr träningen. Tyvärr så hamnade vi i konflikt med varandra, vilket inte är b...

Ovido - Quiz & Flashcards