Alla inlägg den 27 mars 2008

Av Cecilia - 27 mars 2008 18:33

Idag så är man en glad-bondmora...

Vi har haft provmjölkning idag och då mjölkade kossa 719 Geisa hela 60l!!!

Helt galet otroligt, då hon ej har något extremt stort juver, har en härstamning som ej ska ge så mycket mjölk (T-bruno + Slb mamma), foderstat 13kg ts ens, 3kg hp+ 12kg solid 120+ 2kg unik 52. Hon fick ett stort fång kalvhö efter mjölkningen idag, liksom som tack för mjölken. Hon gillade det! Sämsta kon 658 jersy mjölkade faktiskt prescis 20l. Efter en  snabb koll fick jag det till ca 32 l/ko och dag. Då är jag nöjd!!!!!

Ska bli roligt att få tillbaka provmjölkningen och se om juverhälsan är så bra i besättningen som jag tror.

Måste säga att det är kul att vara bonde nu....


Även om jag fick åka som ersättare på Samonella möte.

Tyvärr så har vi fått ett antal gårdar med samonella på Öland nu.

Mötet bestod av Våra länsvetrinärer med Leif Dalgren i spetsen, Chefsvet Maggan från Hansa husdjur, Lottie från djurhälsovården, Sven-olof från Lrf (ansvarig för hälso och simtt-frågor) plus Borgholm LRFoch Mörbylångas Lrfs kommungrupper. Infon var bra. Leif gav intryck av att verkligen vara insatt i frågan och kunde på ett intressant och sakligt vis svara på frågorna.

1973 hade vi hela 114 fall i svergie sedan sjönk det fram till -90talet då vi hade 0 fall. Sedan har det ökat igen och idag finns det ca 19fall i landet, varav 4 fall på Öland.

Det var skönt att höra att vanlig sund handhygien och att besökare använder gårdens egna skyddskläder och skor, så skyddar man sin egna gård rätt väl.

Men ett problem är bla gödseltunnorna som körs mellan gårdarna, då det ej  funkar så bra med rengörning av dem mellan gårdarna.


Vi beslutade på mötet att Lrf ska skicka ut ett utskick om samonellan till sina medlemar, där det står lite kortfattat om hur man skyddar sig och den hjälp som finns att få. Det saqmma kommer nog Arlas ölandskrets göra till sina leverantörer. Sedan kommer nog Hansa husdjur och djuhälsovården med en uppföljning.


Vill man se det hela i svart så  är problemen ........

Vildsvin, gäss , sniglar, frasbrand, samonella , kalv diarre.....dyra foder priser...... Nej, det hjälps inte.... jag är fortfarande en glad Bond-mora JIPPI!!!!!!!


Har tagit tag i min jakt-träning igen!!


Blev rätt nöjd med mina poäng och plac på Vega Cup. Men måste jobba hårdare med dirr. Bara därför så gick Blossom hur bra som helst på varje dirr både igår och idag. VAD gör jag för fel med min träning?!

Hm, måste nog få hjälp av träningsgänget för att koma vidare.

Smilla blir bara bättre och bättre. Fast hon fattar inget när det gäller markeringar. Men hon har verkligen fått igång motorn nu. Hon ligger kvar i området och söker och söker. För bara någon månad sedan hade hon bara gett upp. Hon har även fått redigt trevliga in levereringar, rakt upp i famnen, härligt. Men däremot har hon inte alls den känslan av vad hon ska vara vid sidan hon kan vara precis var som helst, känns lite jobbigt då jag har blivit van med blossom som alltid håller sig vid sidan, och har gjort det sedan hon var valp.


Jag njuter verkligen av mina två härliga flattar. Om jag verkligen tog mig tid och tränade tror jag iallafall Blossom kunde ta sig långt. Medan Smilla är lite av en träningsutmaning, vilket jag först tyckte var däppigt, men nu måste jag säga att det känns lite spännand att försöka utveckla henne.


God Natt jord, imorgon så snurra vi vidare

Cilla

Ovido - Quiz & Flashcards