Alla inlägg under september 2008

Av Cecilia - 2 september 2008 11:42

Var ska jag börja.......

Jo, i lördags var jag åter själv i ladugården och gick och tänkte....

Fy f-n vad skit det är här, här  går jag och sliter och andra är på jaktprov m.m och har det så gott och trevligt....


Men då slog det mig helt plötsligt....

Solen skiner, det var mer mjölk i tanken senast tankbilen var här och hämntade, Fia/ Vega och Andreas /Elsa har gått och tagit var sin etta i respetive klass, dessutom blev Vega dagens bästa hund..........

Så gud vad gott det kan vara att njuta av solen, och sina kompisars otroliga framgångar!!!! Livet leker!!! (gå in och läs på Fia och Andreas blogg, helt underbar)


Söndagen

Jag har nu börjat med en ny aktivitet i mitt liv,veteranbilsrally.

Det hela började i lördags när jag var och köpte en Gps till bilen, eftersom jag alldeles själv skulle köra till jaktprov i Sexdrega, länghem (utanför Borås) .

Jag läser nästan  alltid fel på kartor och vägbeskrivningar, nästan som om det har blivit en fixide´. 

Så Blossom och jag satte fart efter morgonmjölket mot Borås. Gps:en funkade perfekt, förutom att den tjatade om hastigheterna hela tiden, körde nog försakta;)

Men när vi nästan var frame så såg jag en skylt som visade mot Länghem, gps:en sa att jag skulle köra rakt fram i ca en mil till, så jag stängde helt sonika av den och började köra mot Länghem. När jag kom fram till Länghem så var det stora gröna skyltar uppsatta med svarta pilar på.

GUTT, jag är på rätt väg......

Var för en gångs skull ute i god tid, så jag tog det lite lungt på grusvägarna och hamnade längre och längre ut i skogen.

Såg inte en hundbil på hela vägen, men jag var ju kallad till den sena samlingen, så de andra var nog framme.


Men nu började jag bli lite orolig, tiden började gå.....

och så var jag helt plötsligt uppe på en herrgård mitt i ingenstans...

där stog hur många veteranbilar som helst uppradade.

Lite blygt tog jag ner rutan och frågade en stilig äldre herre med keps om det var några hundaktiviteter här?

Men det var det inte och min passat årsmodell 04 var för ny för att deltaga

i klubbens VETERANBILSTRÄFF!!!!!!

 Snabbt som f-n slog jag på Gps som på 30-40min lede mig rakt upp på samlingen. Där det var Vita skyltar med pilar och texen SSRK.

Kan meddela att på vägen hem körde jag strikt efter gps anvisningar vad det gäller både hastighet och vägval.



Jaktprov

Sören Svärd var dagens domare, han hade ett rätt bra prov upplägg.

Inget större att klaga på, kanske att Nkl hade vatten markeringar i samma sjö och samtidigt som vi hade en rätt lång vatten dirr. Men å andra sidan ska en ökl:are klara sådana störrningar.


Kan sammanfatta vårt framträddande som att 1:an rök redan på vatten dirr då det var för långt för oss denna Söndag (och troligen en hel andra massor dagar oxså)

Vi fick problem med 2.a mark på land och Sören och jag hade lite olika uppfattning om hennes land dirr. Men domaren dömer, så inget snack om den saken.

Men vad tog min spontana, duktiga sök hund vägen, det undrar jag???

Blossom såg ut som en gamal trött gunghäst ute i söket, men vi fick iallafall in 5 vilt.

Trodde att vi hade hamnat långt under prislistan, men Sören sa att till hennes positiva sidor var

1, helt underbart TYST

2; ett väldigt snyggt fotgående under hela provet

3: inga tankar överhuvud- taget på att vara lätt i gumpen.

4: HON FICK IN 5 vilt iallafall på söket, och alla andra uppgifter löste oxså.


Så han sa att vi envist höll oss kvar i prislistan. Det var skönt även om det är 1:an vi vill ha.

Snacket gick att Sören hade dömnt väldigt hårt under dagen, men jag tycker att vi var helt rättvist dömnda, kanske han på något ställe hellre friade än fällde.

Så ett stort tack Sören, och jag håller med dig i dagens kritik!!!

En sak har jag att klaga på förresten,

Under provet så hade en gamal äldre domare sin valp med sig, liksom så satt det en labbe uppbunden i mitten av provplatsen (där reserv-viltet, fika m.m förvaras). Blossom blev vid ett tillfälle stående där., men , men det påverkade inte Blossom igentligen, det hade inte blivit någon skillnad på henne utan dessa hundar. Men bara för att gnälla så.....


Var super surr,ledsen och besviken när vi lämnade provplatsen.....

Men när tiden gick, så blev jag inte nöjd, men var inte så deppig.

det är bara att inse, att ibland går det bra och ibland går det inte alls!


Det är föresten inte bara kartor jag läser fel...

När jag har skickat in anmälningar till jaktproven så har jag mixat Smillas och Blossoms uppgifter. Det ni!!!

Så helt plötslingt är Smilla tre år och ska starta i Ökl utan att vara uppflyttad från Nkl.


Snurriga

cilla 


Ovido - Quiz & Flashcards