Direktlänk till inlägg 23 maj 2008

Nu dra strax ensilaget igång!

Av Cecilia - 23 maj 2008 09:38


Imorgon börjar vi plasta de första ensilagbalrna för året. Hoppas på att få

ihop ca 1200-1500 "ufo-ägg" under detta sköde år.

 Efter som kraftfoderpriset är högt och tydligen ska bli högre så är ensilaget

viktigt för hur stor kostnaden ska bli på foderstaten till korna, vilket leder till hur många ören per liter mjölk som blir kvar till lön för mig.


Från att ha varit lite positivare ett tag så seglar det upp lite svarta moln

på himlen. Bla har naturvårdsverket funderat i en del medier om att flytta alla djur från öland, för att rädda östersjön. Givetvis vill jag oxså rädda Östersjön, men tar vi bort alla djur ,kommer hela Alvaret och strandängar att växa igen, och jag undra vad det har för konsekvenser för djur och naturliv för att inte säga bonde liv? Men samtidigt måste det tagas krafttag mot människan förverkning av kära moder jord. Tyvärr vet jag ej hur vi ska lösa det hela, för personligen vill jag inte ha sämre bekvämligheter utan jag vill enkelt ha både varmvatten och värme inne, vill kunna titta på tv när som, handla när jag känner för det, åka på hundträning, prov m.m


Oj, vad deppigt det blev nu.....

Men jag var i onsdags på unghundsträning hos Carina. Som vanligt var det ett glatt gäng som hade slutit upp.

Jag beundrar verkligen mina vänner som står ut  med att jag kommer med hjärtat i halsgropen och upp jagad(och sen)!

Denna gången hade vi verkat korna på dagen, men tack vare flyt under verkningen, Louises hjälp och en förstående man så kom jag iväg på träningen.

Vi delade upp oss i två grupper, jag "såg" till att hamna med Carolin, Andreas  plus Malin och Herman med  husse som jag jämnt glömer namnet på,jag ber om ursäkt.

Nu ska Andreas tränar Fias lilla goding innför Unghunsderbyt. Det gick väl rätt bra , men du lilla Andreas ;))) du är allt lite slarvigare med fotgåendet än Fia! Vill någon veta mer om övningarna så hänvisar jag som vanligt till Fia och Andreas hemsida där hon har berättat bra om dem!!

Måste säga att Smilla gick dåligt på markeringarna, men sprang ut med rätt attetyd. Sedan jobbade hon bra i vattnet. Det var roligt att se hennes bror Neo att jobba, han är lite mer tränad så han var ju för dagen lite duktigar än Smilla. Carolin har ju en ängels tålamod med hundarna, vilket jag allt som offtast saknar;((.

Andreas hade i gångna helgen varit iväg på träning för två engelska domare, och därifrån hade han och Fia tagit med sig några bra ideer och vidar utvecklingar på tidigare träningsövningar. Speciellt på när söksträningen gick jag igång. En lätt träning att göra när man är trött efter jobbet och inte orkar dra igång något större, men som endå utvecklar hunden rejält.


Efter träningen åkte vi he till Carina och Tomas och fikade. Carina förevisade sitt senaste dirr hjälpmedel.......en uppblåst plast handske!!!!

Jag säger bara det, se upp för henne på flat-mästerskapet, hon blir en tuff motståndare med en sån dirr hjälp medel....

Oj, vad jag ordbajsa idag....men så är det ibland.....


Saknade Reine idag när jag skulle släppa ut hundarna efter det att de hade ätit frukost............

Cilla

 
 
Susanne

Susanne

26 maj 2008 17:12

Men kära nån vilka spån! Att ta bort kossorna från Öland är ju katastrof! Hur tänker dom! Asså, jag menar dom måste ju se alla fabriker i öster som e den största katastrofhoten, eller alla stora båtar som tömmer spillolja! Ölands kossor stannar, så det så. Kanske skulle starta en kampanj! LÅT ÖLANDS KOSSOR STANNA!!!!

Kramis
Susanne o Cia

http://www.svecia.blogspot.com

 
Ingen bild

Fia

31 maj 2008 12:19

Ville bara säga GRATTIS till Smilla på ett-årsdagen!!!!
Kram Fia

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia - 29 mars 2009 16:48

Igår fick Blossom och jag den stora äran att var "stand in " åt Ebba. Kattis och Johan från Jönköping var nämligen nere för att titta på sin nya valp (vilken av Ebbas valpar de ska ha få framtiden utvisa).För att de skulle få se lite av vad Noel och ...

Av Cecilia - 27 mars 2009 13:41

Har precis varit och sprutat kära Ester så att hon ej ska löpa. Detta var 3.e gången som vi sprutade henne.Det är så skönt att hon inte kommer i löp, dels för henne egen skull och för byns hanhundar, och hon är mycket jämnare i sitt dagliga arbete. H...

Av Cecilia - 23 mars 2009 19:34

En dag efter en annan försvinner iväg! Men nu hittade jag tid och lust att blogga.Vad har då hänt sedan sist? Jo..1) Jag har blivit omvald  som ledamot i Arlas Ölandskrets på två år och även klättrat från 3 till 1 suppleant, tilltill Arlas  regionsty...

Av Cecilia - 13 mars 2009 17:30

FÖR 15 min sedan ringde  EVA Hultman åt Jordbruksverket och medelade att Vi ä: SAMONELLA FRIA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!! Fy FAN VILKEN LYCKA, nu jävla ska vi satsa på våra kor efter en vinter av oro!!!! Tyvärr var det ...

Av Cecilia - 9 mars 2009 11:15

Igår träffades jag, Carolin och Carina för lite träning.Det blev träning både för de stora hundarna och de små stjärnorna!!! BlossomBlossom  blev snabbt trött i huvudet på dirr träningen. Tyvärr så hamnade vi i konflikt med varandra, vilket inte är b...

Ovido - Quiz & Flashcards