Direktlänk till inlägg 14 maj 2008

Träning och Kosläpp

Av Cecilia - 14 maj 2008 07:59

I går var vi ett gäng Straight Flushare som var inbjudna på jakt träning hos Cia och Johnny (Dukfinders) i Fröseke!

Deras möjlighet att träna vattenarbete är underbara, sett från min synvinkel. De har vattnet precis utanför knuten.

Undra om man kan få gubben att gräva en stor vatten damm utanför vårat hus, den vallen liknar just nu annars mer en maskros odling!

Jag blev så nervös i går när vi skulle börja träna, det känns som att ha man tagit en 1 i Ökl så ska man väl kunna dirr sin hund en del i vattnet.

Men Blossom och jag håller fortfarande på med grundövningar, typ att gå rakt i vattnet där matte visar. Vilket kan ta en tid att överbevisa en fröken "B" om. Men hon skötte sig hyfs faktiskt, t.o.m så bra att jag var nöjd.


Jag försöker att ha "nolltolerans" på dirr, vilket är svårt när man tycker igentligen att hon är på rätt väg, men inte lyder helt perfekt, men ska vi lyckas framöver så måste jag hålla på kraven för det kommer alltid bli lite sämre lyd på jaktproven (hm , känns som jag inte redigt kan förklara vad jag menar).

Vi körde sedan ett STORT sök med 24dummisar på 8 hundar i en backe. Blossom tog in 4st på klart godkänd tid. Blev faktiskt impad att hon orkade, för vi har ej kondistränat något alls.


Överlag gick alla hundarna bra, det är ju alltid så att någon går bättre och någon sämre, olika hundar gång för gång och det är något man måste lära sig att hantera som förare , kan vara lite tufft ibland när man vill så mycket!

Vi avslutade med god fika inne hos Johnny och Cia, och med all hund prat rann tiden snabbt iväg.



Idag slapp alla korna ut ur ladugården kl 6:30. Snacka om ko-lycka!!!

Vi släpper nog de sista större kalvarna ut i rastfålla idag, sedan är det bara småkalvar och tjuren Gabriell kvar inne i ladugården plus 2 miljoner flugor!!!!! 

Om någon vill se bilder på våra olika hundar i tränings gänget rekomendera jag fia och andreas hemsida(länken finns här brevid) titta på blandade bilder!


Kram du kära jord

Cilla

 
 
Ingen bild

Fia & Andreas

14 maj 2008 15:28

Hej Hopp!!
Ville bara tacka för trevligt sällskap i går, alltid lika roligt. Härligt att se Blossom på söket, hon är en riktig kämpe!!
Syns i kväll!!
Kram Fia

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia - 29 mars 2009 16:48

Igår fick Blossom och jag den stora äran att var "stand in " åt Ebba. Kattis och Johan från Jönköping var nämligen nere för att titta på sin nya valp (vilken av Ebbas valpar de ska ha få framtiden utvisa).För att de skulle få se lite av vad Noel och ...

Av Cecilia - 27 mars 2009 13:41

Har precis varit och sprutat kära Ester så att hon ej ska löpa. Detta var 3.e gången som vi sprutade henne.Det är så skönt att hon inte kommer i löp, dels för henne egen skull och för byns hanhundar, och hon är mycket jämnare i sitt dagliga arbete. H...

Av Cecilia - 23 mars 2009 19:34

En dag efter en annan försvinner iväg! Men nu hittade jag tid och lust att blogga.Vad har då hänt sedan sist? Jo..1) Jag har blivit omvald  som ledamot i Arlas Ölandskrets på två år och även klättrat från 3 till 1 suppleant, tilltill Arlas  regionsty...

Av Cecilia - 13 mars 2009 17:30

FÖR 15 min sedan ringde  EVA Hultman åt Jordbruksverket och medelade att Vi ä: SAMONELLA FRIA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!! Fy FAN VILKEN LYCKA, nu jävla ska vi satsa på våra kor efter en vinter av oro!!!! Tyvärr var det ...

Av Cecilia - 9 mars 2009 11:15

Igår träffades jag, Carolin och Carina för lite träning.Det blev träning både för de stora hundarna och de små stjärnorna!!! BlossomBlossom  blev snabbt trött i huvudet på dirr träningen. Tyvärr så hamnade vi i konflikt med varandra, vilket inte är b...

Ovido - Quiz & Flashcards