Direktlänk till inlägg 28 augusti 2007

Vallhunden gör 10 mans jobb eller??

Av Cecilia - 28 augusti 2007 22:05

Vallhunden gör 10 mans jobb eller??


Ibland är man van med att ha en bra BC som jobba kompis, då är flyttning av djur hur lätt och trevligt som helst för alla inblandade, dvs djur, hund, bonde och grannar.

Men idag fick vi ännu engång erfara hur en sämre vallhund kan ställa till det.

Släppte ut de 10 st jersykorna som var färdig mjölkade, och tog för givet att de skulle göra som de bruka och gå direkt till sin hage där husse hade fyllt på foderhäcken med ensilage. Men men, nu är ju jersy  envisna och VÄLDIGT nyfikna av sig. Så de gick förbi grindöppningen och började så sakta strosa iväg längsmed körvägen mot bygatan. Det är då jag upptäcker

rymlingarna! jag ropar efter Chipz och skickar henne på ett höger hämnt!Hon kommer om koflocken och försöker sedan vända på dem. Men korsorna stannar upp och titta på henne, vad tror ni hon då gör......

Jo, hon springer ännu en gång runt dem och börja driva dem ifrån ladugården, hagen och Bonden. Fortare och fortare går det...genom staket osv. Det var bara att slänga av sig mjölkpallen och de andra grejorna och själv springa och leka vallhund (och även ryta åt "hundkräket"  så att hela byn vaknade kl 05:00, väldigt poppis)  Japp, jag var bättre vallhund än chipz,(och även 10 män) saknaden efter tiden då Reine var i form är stor, måtte nu bara lilla yrvädret Ester bli duktigare.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia - 29 mars 2009 16:48

Igår fick Blossom och jag den stora äran att var "stand in " åt Ebba. Kattis och Johan från Jönköping var nämligen nere för att titta på sin nya valp (vilken av Ebbas valpar de ska ha få framtiden utvisa).För att de skulle få se lite av vad Noel och ...

Av Cecilia - 27 mars 2009 13:41

Har precis varit och sprutat kära Ester så att hon ej ska löpa. Detta var 3.e gången som vi sprutade henne.Det är så skönt att hon inte kommer i löp, dels för henne egen skull och för byns hanhundar, och hon är mycket jämnare i sitt dagliga arbete. H...

Av Cecilia - 23 mars 2009 19:34

En dag efter en annan försvinner iväg! Men nu hittade jag tid och lust att blogga.Vad har då hänt sedan sist? Jo..1) Jag har blivit omvald  som ledamot i Arlas Ölandskrets på två år och även klättrat från 3 till 1 suppleant, tilltill Arlas  regionsty...

Av Cecilia - 13 mars 2009 17:30

FÖR 15 min sedan ringde  EVA Hultman åt Jordbruksverket och medelade att Vi ä: SAMONELLA FRIA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!! Fy FAN VILKEN LYCKA, nu jävla ska vi satsa på våra kor efter en vinter av oro!!!! Tyvärr var det ...

Av Cecilia - 9 mars 2009 11:15

Igår träffades jag, Carolin och Carina för lite träning.Det blev träning både för de stora hundarna och de små stjärnorna!!! BlossomBlossom  blev snabbt trött i huvudet på dirr träningen. Tyvärr så hamnade vi i konflikt med varandra, vilket inte är b...

Ovido - Quiz & Flashcards